Individuell coaching

Individuell coaching


"Den leder som kun har en hammer til verktøy, har lett for å definere alle problemer som spikrer som skal slås ned. "

Abram Maslow

Individuell coaching


"Den leder som kun har en hammer til verktøy, har lett for å definere alle problemer som spikrer som skal slås ned. "

Abram Maslow

Individuell coaching for selvinnsikt, selvutsikt og endring

Vi coacher og bistår ledere i å utvikle sitt fulle potensial. Coachingen tar utgangspunkt i lederens faktiske arbeidssituasjon og at svarene til lederens mulighet til utvikling og endring ofte ligger hos lederen selv. Mange ledere prioriterer ikke i en hektisk arbeids-
hverdag å analysere og tenke nærmere over hva som kan gjøres annerledes i forhold til deres adferd, hvordan andre opplever deres lederstil og måte å kommunisere på. Vi hjelper lederen med å bedre forstå seg selv og sine handlinger. Vi tilrettelegger for at lederen kan gå i seg selv; hva er det som driver meg, hvorfor tar jeg de valg jeg gjør, hvilke konsekvenser får dette? Hvilke muligheter åpner seg om jeg gjør noe annerledes?

"Jeg har seks ærlige tjenestemenn. De lærte meg alt jeg vet. Deres navn er Hva, Hvorfor, Når, Hvordan, Hvor og Hvem."
Rudyard Kipling

Dårlig selvinnsikt og ingen tilbakemelding? 
Da fortsetter vi som før

Mange av oss har begrenset selvinnsikt. Når det gjelder våre mer negative personlighetstrekk vegrer våre kolleger, familie og venner seg ofte mot å gi oss tilbakemelding. Hva skjer da? Jo, vi fortsetter som før. Gode personlighetstester er uvurderlige redskap når vi skal gi ledere tilbakemelding på sin atferd og de er til stor hjelp i coaching prosessen. 

Et eksempel på en leders «aha-opplevelse» etter å ha fått tilbakemelding på en personlighetstest:


"Do I highjack meetings? Why didn’t someone tell me?" The others looked at their shoes
Et eksempel på en leders «aha-opplevelse» etter å ha fått tilbakemelding på en personlighetstest:
"Do I highjack meetings? Why didn’t someone tell me?" 
 The others looked at their shoes.


At coachen stiller de riktige spørsmålene åpner opp for bedre selvinnsikt og læring og er viktig for lederens personlige utvikling og vekst 

For at vi skal klare å endre oss i den retningen man ønsker kreves det forståelse for hvorfor endring er nødvendig. Å endre sin adferd, samarbeids- og kommunikasjonsstil og vaner er ikke gjort over natten og det kreves at den som blir coachet gir dette arbeidet høy prioritet, ikke minst med hensyn til tid. Hensikten med coaching er å gi læring og skape bevissthet rundt lederens egen atferd og prioriteringer og da spesielt opp imot den konkrete rollen lederen har. Hvis coachingen skal føre til en positiv endring, er det viktig at lederen er seg bevisst at det er ting han eller hun må gi slipp på for å få til endringen. 
Et eksempel med en konfliktsky leder
Tar vi for eksempel en konfliktsky leder som setter som mål å bli mer direkte i sin kommunikasjonsstil, så må han/hun være forberedt på å si noe som ikke vil bli likt av alle selv om dette strider mot lederens natur. Lederen må tørre å bli upopulær for en periode og tørre å si ting andre kan bli «såret» av. Lederen må øve seg på å stå i stormen.  

Vår erfaring er imidlertid at selv om mange kan få til en endring, vil den ikke medføre vesentlige endringer i den grunnleggende personligheten/sanne natur, og det er viktig å understreke at det er ikke hensikten og det er ofte heller ikke å foretrekke. Selv med aktiv coaching vil eksempelvis lederen som i utgangspunktet er veldig konfliktsky ikke  utvikle seg til å bli en veldig 
direkte person. Lederen vil som følge av sin konfliktsky natur forsøke å kommunisere det upopulære budskapet på en så sympatisk og ryddig måte de kan og vil nok aldri få overslag i motsatt retning. Vi ser ofte at konfliktsky ledere som har jobbet bevisst med å være mer direkte til sin overraskelse opplever at det negative de har gruet seg til å kommunisere faktisk  blir tatt vel imot av mottaker fordi det blir formidlet respektfullt og oppfattes ikke som kynisk, arrogant eller urettferdig. Ofte opplever lederen at han eller hun har gått og gruet og engstet seg uten grunn! 

Vi ser ofte at de «tvungne» endringene kan ha visse «bonuseffekter». I eksempelet med den konfliktsky lederen vil endringen ikke bare føre til at denne blir mindre konfliktsky og dermed mer effektiv som 
leder. Endringen vil også kunne føre til at lederen utvikler generelt en mer funksjonell kommunikasjonsstil som vil passe bra i de fleste sammenhenger hvor han/hun formidler budskap på en ærlig måte men med en sympatisk stil. 

Med
 nysgjerrighet kommer læring

Det er viktig å være nysgjerrig og åpen for det en ikke vet. Ikke bare spør HVA, men vær mer opptatt av HVORFOR og HVORDAN

Med nysgjerrighet kommer læring

Det er viktig å være nysgjerrig og åpen for det en ikke vet. Ikke bare spør HVA, men vær mer opptatt av HVORFOR og HVORDAN

Verktøy vi bruker i coachingen

HiPOTENTIAL bruker psykometriske tester og strukturerte arbeidsverktøy for å skape et felles utgangspunkt for å jobbe sammen med lederen. I startfasen er det viktig å definere hvilke situasjoner i arbeidet som er de mest "kritiske" for deretter å jobbe med økt mestring av disse. En personlig utviklingsplan blir utarbeidet tidlig med mål, delmål og faktiske tiltak som klart og tydelig viser hva som skal gjøres/endres og hvorfor. Coachen utfordrer lederen til å ta tak i aktuelle og konkrete problemstillinger og hjelper lederen til å reflektere over hva som styrer hans eller hennes valg og hvilke tiltak som kan være aktuelle å iverksette. Coachen hjelper lederen med å komme godt i gang og ikke minst oppmuntrer og motiverer denne til aktiv handling. I dette arbeidet benytter vi blant annet Talent/Overslags modellen, samt hypotetiske-, unntaks- og mestringsspørsmål i tråd med LØFT metodikken. Coach oppfordrer også leder til å bruke mer av sine styrker til å kompensere for områder han eller hun er svakere. Dette kan mange ganger være den enkleste måten å få til endring, og er ofte tiltak som ikke er så vanskelig å få til.


Daglig leder Margrethe Hillesland, MA i Organisasjonspsykologi og MS i Psykologi, har studert Executive Coaching ved California School of Professional Psychology  i USA og hos Center for Creative leadership i Belgia.

Share by: