Hva kjennetegner høyt presterende team? Leker like barn best?
Eller fremmer ulikheter utvikling og endring? Med støtte fra forskning og best practise anbefaler vi å sikre at teamet ikke blir for homogent, både med tanke på kompetanse og personlighet. Ulikhetene vil kunne bidra til gode diskusjoner og dialoger for å sikre at en ser problemer ut fra ulike ståsteder, som igjen kan bidra til bedre problemløsning og mer nytenkning.
Gode dialoger og diskusjoner krever imidlertid en åpenhet og tillit i teamet som ofte ikke kommer av seg selv. Dette krever innsats både fra teamleder og teamet som en helhet. Organiserte teambuilding-workshops er ofte veldig nyttige i det henseende. Da jobber teammedlemmene både med selvinnsikt for den enkelte og selvutsikt (hvordan fremstår jeg for andre), samt med forståelsen for at ulikhetene faktisk kan være til fordel for teamet. Vi coacher dem i å ta hensyn til hverandres behov, og bruker ulikhetene til å fremme gode diskusjoner og nytenkning.
alltid sin mening og forteller ikke om ting som har gått galt. Dårlige beslutninger er ofte et resultat av team der medlemmene ikke åpent uttrykker sine meninger. Et