Alternative karriereveier

Passer alle til å lede? Finnes det alternative karriereveier for HIPOs i din organisasjon?

"Not everyone is meant to be a people leader. But most organizations classify career advancement as transitioning into a series of people leadership roles. What does that mean for an organization’s high performers whose strengths and preferences are not aligned with the abilities to manage themselves and others effectively?" 
Robert Hogan
Hva gjør dere for å beholde ansatte som presterer godt, men som ikke nødvendigvis passer så godt til å lede mennesker, selv med trening. Ofte har disse ansatte heller ikke selv ledelsesambisjoner. Kanskje har de andre behov og ønsker for sitt arbeide og sin karriere. Imidlertid er de ofte veldig viktige bidragsytere for din organisasjon. Hvordan kan dere fortsette å motivere dem og utvikle dem? Hvordan fortsette å la dem føle seg verdifulle for organisasjonen samtidig som disse ansatte sine kunnskaper og erfaringer ivaretas i organisasjonen?

Hva med resten av de ansatte? 

Det er veldig viktig for organisasjonen å satse på sine HIPOs. Imidlertid må dette ikke gå på bekostning av alle de andre medarbeiderne i organisasjonen. Alle er avhengige av hverandre
for å få "hjulene til å gå rundt", og alle er med på å påvirke arbeidsmiljøet og samarbeidet i organisasjonen. Mange på lavere nivåer i organisasjonen gjør også det viktige arbeidet med å kommunisere ut mot kunder. Noen medarbeidere som kanskje ikke presterer optimalt i dag, kan vise seg å ha bra potensial dersom de får den riktige treningen og oppfølgingen. 

Medarbeidere som presterer dårlig, og som kanskje i tillegg er med på å bidra til et dårlig arbeidsmiljø, er også viktige å følge opp. Først for å finne årsaken til den dårlige prestasjonen, og evt. dårlige holdninger etc. Kanskje de bare er demotiverte, jobber med feil arbeidsoppgaver i forhold til deres personlige egnethet, motivasjon og kompetanse. Kanskje de er i konflikt med noen i sitt team, eller de fungerer dårlig sammen med sin leder. Noen ganger kan det hjelpe å flytte ansatte inn i nye roller og avdelinger. I ytterste konsekvens kan oppsigelse være nødvendig å vurdere, og her er det viktig å være klar over at mange av de prosessene og vurderingene som er beskrevet ovenfor er helt nødvendige og gjennomføre i forhold til å ivareta omfattende krav nedfelt i arbeidsrettslige reguleringer (herunder arbeidsmiljøloven) og tariffavtaler i norsk arbeidsliv. 
Share by: