Hva er organisasjonskultur og hvorfor er den så viktig?
Organisasjonskulturen kan beskrives som «måten vi gjør ting på hos oss», og den styrer ubevisst valg, atferd og innsats hos menneskene i din organisasjon. Det er summen av organisasjonens levde holdninger og verdier, som ikke alltid er de samme som organisasjonen så fint markedsfører på sine websider. Kultur kan ha en stor innvirkning på organisasjonens økonomiske resultater så det er vel verdt å bruke ressurser på å finne ut av hvilke verdier og holdninger som styrer mye av atferden i deres organisasjon.
Støtter kulturen opp om organisasjonens strategier og mål for fremtiden? Forskning viser at feil organisasjonskultur kan koste en organisasjon dyrt.
Mange organisasjoner er flinke til å måle hva en faktisk gjør i organisasjonen. De har møteprotokoller, oversikt over ulike
”Beneath the surface lie our values and beliefs – the components of your culture that make a real difference between success and failure”
Richard Barrett,
Barrett Value Centre
prosesser og rutiner, arbeidsbeskrivelser og resultatene de får til. Men de glemmer ofte å måle hva det er som ligger bak handlingene – hvorfor vi handler som vi gjør. Dersom dere ønsker å påvirke organisasjonskulturen - verdier og holdninger som styrer de ansattes atferd - anbefaler vi å måle status i organisasjonen i dag på hvilke verdier og holdninger som råder. Deretter anbefaler vi dere å jobbe fokusert for først å finne hvilke verdier og holdninger som er nødvendig for å nå ønsket strategi i deres organisasjon, for så å jobbe målrettet med å etterleve disse verdiene.
Hvordan kan vi hjelpe dere med å prøve å endre organisasjonens verdier og kultur?
Vi hjelper dere med å måle om deres organisasjon etterlever sine uttalte verdier, eller om det er andre mer usunne verdier som er de mest rådende i organisasjonen – verdier som hindrer organisasjonen i å nå sine mål og strategier.
"In most cases, there is often a huge gap between what the leadership wants the organizational culture to be – known as aspired culture – and what it actually is, known as actual culture"
Tone Ringstad, Cultureengine
Vi kan synliggjøre konkrete adferdsmønstre som er annerledes i dagens kultur enn den kulturen dere tilstreber, og gi støtte i prosessen for å kunne etterleve de verdiene dere ser som nødvendige for at organisasjonen skal nå sine mål og ha suksess. Hva
kreves av adferd og holdninger hos dere for å lykkes i markedet? Det er viktig at resultatene fra måling og analyse kommuniseres til alle i organisasjonen, og at de diskuteres i de respektive teamene. I denne forbindelse anbefales arbeidsmiljøseminarer, hvor resultatene deles og teamet kan diskutere hva det dette betyr for dem og hvordan de kan jobbe med å forbedre seg på ulike områder. Individuell coaching av teamenes ledere viser ofte god effekt for å få til varig endring. Å knytte ønskede verdier opp mot medarbeidersamtaler, KPI og belønning viser seg også å være veldig nyttig.
Man må imidlertid være bevisst på å ikke gape over for mye på en gang. Dersom dagens kultur er svært ulik det som behøves, så vil det være vanskelig å nå strategien som er satt for fremtiden. Den etter hvert så kjente frasen "culture eats strategy for breakfast" har noe for seg i så måte, og dere bør starte et målrettet arbeide med å legge like stor vekt på å fokusere på organisasjonskulturen som dere gjør på strategien.