Med nysgjerrighet kommer læring. Viktigheten av å være nysgjerrig og åpen for det en ikke vet. Ikke bare spør HVA, men vær mer opptatt av HVORFOR og HVORDAN


Noen er mer nysgjerrige og endringsvillige enn andre. De lederne som er vanskeligst å coache er ofte de som er sterkt knyttet til sine rutiner og som har aversjoner mot endringer på jobb. Det er i slike tilfeller essensielt for coachen å få formidlet og overbevist lederen om at for få til personlig utvikling så må han/hun være nysgjerrig og villig til å lære og reflektere over om ting kan gjøres på en annen måte. Samtidig er det også

viktig å understreke at mye av lederens adferd kan fortsettes og kanskje til og med forsterkes . Det handler om å skape en forståelse for at det ofte er mindre endringer og «justeringer» som skal til . Samtidig bør man få lederen med på en dialog der man ser nærmere på omgivelsenes opp-fatninger og forventninger til lederen og hva som kreves i rollen. Da essensielt og forklare lederen HVORFOR. Hypotetiske- og mestring spørsmål fra LØFT metodikken kan ofte i slike situasjoner være til god hjelp. 


Videre anbefaler vi at det utarbeides en personlig utviklingsplan hvor leder

tydelig skriver ned HVA han/hun skal jobbe med, HVORFOR og HVORDAN. Det er viktig at dette ikke blir noe lederen opplever at det er coachen som lager og foreslår, men at det er han/hun som selv har kommet frem til det. Coachens rolle er mer å hjelpe til med å sortere tanker og ideer.

"Millioner av mennesker så at eplet falt, men Newton var den eneste som spurte hvorfor"
Bernard M. Baruch