"Traditionally, leaders have risen up through the ranks based on their cognitive abilities, analytical skills, thoroughness, and even perfectionist tendencies, but as modern businesses have moved to a more digitally-driven model, the criteria for leaders has markedly changed. The High-Potential Leader explains the modern business climate while highlighting the critical role relationship building, communication style, engagement, and ability to motivate and bring out the best performance in others play in becoming an impactful leader."The High-Potential Leader:,
Ram Charan 2017
"High-potential programs are intended to identify individuals with leadership potential, but most often they end up mistaking current performance for leadership potential, or favoring individuals who are talented at organizational politics."The Politics of PotentialRobert Hogan
“The acquisition reflects a common business problem. Too often, deal makers simply ignore, defer, or underestimate the significance of people issues in mergers and acquisitions”.
Harvard Business Review, april 2007
Hva kjennetegner høyt presterende team?
Leker like barn best?
Eller fremmer ulikheter utvikling og endring? Med støtte fra forskning og best practise anbefaler vi å sikre at teamet ikke blir for homogent, både med tanke på kompetanse og personlighet. Ulikhetene vil kunne bidra til gode diskusjoner og dialoger for å sikre at en ser problemer ut fra ulike ståsteder, som igjen kan bidra til bedre problemløsning og mer nytenkning.
Gode dialoger og diskusjoner krever imidlertid en åpenhet og tillit i teamet som ofte ikke kommer av seg selv. Dette krever innsats både fra teamleder og teamet som en helhet. Organiserte teambuilding-workshops er ofte veldig nyttige i det henseende. Da jobber teammedlemmene både med selvinnsikt for den enkelte og selvutsikt (hvordan fremstår jeg for andre), samt med forståelsen for at ulikhetene faktisk kan være til fordel for teamet. Vi coacher dem i å ta hensyn til hverandres behov, og bruker ulikhetene til å fremme gode diskusjoner og nytenkning.
Organisasjonskulturen kan beskrives som «måten vi gjør ting på hos oss», og den styrer ubevisst valg, atferd og innsats hos menneskene i din organisasjon. Det er summen av organisasjonens levde holdninger og verdier, som ikke alltid er de samme som organisasjonen så fint markedsfører på sine websider.